top of page
  • תמונת הסופר/תרותי פינק

האם המאכלים האלה אסורים בקטו?




אנשים באים אלי להתאמת תזונה קטוגנית, ומוצאים את עצמם בשוק כשאני אומרת להם שהמאכלים האלה לא יוציאו אותם מקטוזיס במידה ויצרכו אותם בכמות מתאימה.

(כן דגש על כמות מתאימה, כמו שאר הדברים בכל סוג של תזונה).


אז לפני שמתעלפים, בואו נבין למה אני אומרת את זה.

ובשביל זה אני רק אזכיר לכם שתזונה קטוגנית - משמעותה תזונה שגורמת לגוף להעדיף שומן וקטונים כדלק מרכזי, ולא סוכר. כלומר - אם השגנו את זה - אנחנו בקטוזיס פר-הגדרה. (למצב הזה יש יתרונות רבים, ואני ממליצה לכם לחפש ביוטיוב "רותי פינק תזונה קטוגנית" ולהקשיב לסרטונים שלי בנושא, אם עוד לא עשיתם את זה).


וכהקדמה, הינה 3 עובדות על תזונה קטוגנית:

- מבחינת ערכים בדם - קטוזיס הוא ערכי קטונים מעל 0.5 במד קטונים בדם. (יש כאלה שאומרים 0.4)

- רוב האנשים ישיגו קטוזיס אחרי 3-5 ימים אם הם יירדו מתחת לכ-20 גר' פחמימות (ברוטו) ליום ולא יגזימו עם כמויות החלבון.

- כבד (המאכל), שנפוץ ומומלץ בתזונה קטוגנית, מכיל כ-5 גר' פחמימות ל-100 גר' מוצר. ואנחנו נשווה כל אחד מהמוצרים שלנו מול כ-150 גר' כבד, שזה מנה סבירה לאדם לאכול בארוחה אחת, שנותנת לנו כ7.5 גר' פחמימות למנה.

אז עכשיו, בואו נחזור למאכלים ה"מוקצים" שלנו ונבדוק מה העניין איתם.


טופו

טופו הוא חלבון דל פחמימות מהצומח.

כמות הפחמימות בטופו משתנה קצת (ולכן תמיד שווה לקרוא ערכים תזונתיים). בטופו של תנובה למשל (אין לי שום תגמול מהחברה על ציון השם שלה) יש 2 גר' פחמימות ל-100 גר'. בשביל לשבוע, גם אם תאכלו 200 גר' טופו (שזה המון - זה כ-2/3 מריבוע הטופו הסטנדרטי שנמכר בארץ) תקבלו עדיין...תחזיקו חזק...3 גר' פחמימות! אז יש סיבה שזה יוציא אתכם מקטוזיס?

לא.

אז מדוע חלק מהזרמים בתזונה הקטוגנית (ויש כמה זרמים בתזונה הזו) בכל זאת מתנגדים לטופו? כי בארץ, התזונה הקטוגנית משום מה מבוססת רק על גישת הפליאו. לגיטימי לגמרי, יש אנשים שעושה להם טוב למשל להפחית את כמות הלקטינים במזון (חומר שמצוי בטופו ולחלק קטן מהאוכלוסיה כנראה יכול לעשות משהו, אבל בנוגע לזה המחקר עוד מאווווווד רחוק מלהיות ברור). אבל אם אתם לא מקפידים על פליאו - אני לא רואה סיבה להימנע מהחלבון הזה. אפשר להיות בקטוזיס יפה מאוד גם עם טופו.



עגבניות:

"עגבניות מפוצצות בסוכר", קראתי לא מעט פעמים בקבוצות קטוגניות רבות בארץ ובעולם.

אז בואו נבדוק מה העניין עם עגבניות. בעגבניה ממוצעת יש כ5 גר' פחמימה (פחות ממנת הכבד שלנו). זה לא מעט, יחסית ל20 גר' שיכניסו אתכם לקטוזיס. אבל כאן נכנס הדגש שלי שמדובר בכמות, לא רק במאכל עצמו. כי למשל חצי עגבניה יכולה לעשות ממש טוב על הלב ויפה על הצלחת, ותביא לכם כ2.5 גר' פחמימה, שזה לחלוטין לא הרבה.

המצב עוד יותר משמח בעגבניות השרי: עגבניה אחת ממוצעת מכילה 0.5 גר' פחמימה. סביר לכל הדיעות.

למה להימנע? אני לא רואה סיבה, כל עוד צורכים אותן בכמות קטנה.

למי כן שווה להימנע? למי שרגיש לסולניים (גם חציל ופלפל בקטגוריה הזו).



בוטנים:

חופן בוטנים (כ-25 גר') יכיל 4 גר' פחמימות. לא מעט, אבל גם ממש לא הרבה. ולא חייבים לקחת חופן! אפשר לקחת כמה חתיכות כדי לגוון בטעם למשל בסלט דל פחמימות, ועדיין תישארו בקטוזיס.

ומה בנוגע לחמאת בוטנים?

בואו ניקח את חמאת הבוטנים הטבעית של B&D ללא תוספת סוכר או ממתיקים (אין לי שום תגמול על הזכרת השם שלהם). כמות פחמימות ל100 גר' היא 16. אם ניקח כף בהריון קל, נגיע לסביבות ה20 גר' חמאת בוטנים, שיתנו לנו 3.2 גר' פחמימות. עדיין בגדר הסביר. 🤷‍♀️

אגב, שקדים, שמקובל לאכול מהם בתזונה, מכילים 21 גר' פחמימות ל-100 גר', ושקדים מולבנים 18. בוטנים, לעומת זאת, מכילים 16. תעשו את החשבון לבד.

אז מה העניינים עם האיסור הזה? מאיפה הוא הגיע?

פה אנחנו שוב חוזרים לתפיסת הפליאו, שאני לא הולכת להיות בעדה או נגדה כי אני רואה שלחלק היא בהחלט משפרת את החיים ואת הבריאות ולחלק לא תורמת במיוחד. בפליאו נמנעים מקטניות מסיבות שונות. ובטנים זה קטניה.

וגם, בוטנים הם מוצר מאוד אלרגני...למי שאלרגי אליהם. את זה אפשר לבדוק אצל אלרגולוג. למי שלא? אני לא רואה מניעה מלהכניס את זה.


אלה הנתונים היבשים.

עכשיו תורכם להחליט - מה מזה תאכלו או לא?

רק שתפו אותי למטה :) אני סקרנית.


נ.ב. הערכים התזונתיים נלקחו מאריזות המוצרים המצויינים ומהאתר https://www.foodsdictionary.co.il

3,584 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page