top of page
  • תמונת הסופר/תרותי פינק

האם אכילת פסטה טובה לדיאטה? או שהיא טובה לבאזזז?



בואו נדבר על עיתונות מול מדע.

הכתבה הזו התפרסמה היום בוואלה, עם הכותרת המבטיחה: "האם אכילת פסטה טובה לדיאטה? המחקר הזה אומר שכן!".

חבר בקבוצה שלי "דלי פחמימות ישראל" בפייסבוק שיתף את הכתבה, כשחלק מהתגובות (הציניות כמובן) היו "עכשיו אני הולכת לאכול סיר של פסטה", ועורר מחשבות רבות של "אולי אני בעצם לא עושה נכון שאני מוותר/ת על פסטה אם יש לי סוכרת/השמנה/סנדרום מטאבולי/PCOS וכו'".

כותרת המשנה היתה בומבסטית עוד יותר: "רגע אחרי שהחמץ חזר לחיינו אנחנו מקבלים חיזוק מחוקרים בקנדה שמוכנים לשים את היוקרה המדעית שלהם על המשקל ולהגיד בפה מלא פחמימות - פסטה זה לא משמין! לפחות לא כשאוכלים במידה".

וואו, נשמע ממש סקסי, חשבתי לעצמי, ונכנסתי למאמר המקורי.

וכאן הסקסיות נגמרה.

אני רוצה לשתף אתכם קצת על המחקר המקורי (מבלי להלאות אתכם בפרטים, לא לדאוג), כדי להראות איזה הבדל עצום קיים בין מה שעיתונאים רושמים בכותרות וכתבות לבין מה שרשום במחקרים. וההבדל הזה יוצר הטיה מאוד חזקה ותפיסות לא נכונות ולא מציאותיות של שינויים וגילויים.

אז מה היה במחקר המקורי? מטא-אנליזה (צירוף של מחקרים רבים כדי לקבל גודל מדגם גדול) עם כמות מכובדת של 2500 אנשים, שהראתה...לא דובים ולא יער לעומת מה שפרסמו בוואלה. סיכמתי לכם את זה מאוד בקצרה ב-3 נקודות עיקריות:

1. אכילת הפסטה נקשרה במשקל נמוך יותר של...תחזיקו חזק...630 גר' בממוצע (!!!) לעומת אכילת פחמימות עם אינדקס גליקמי גבוה יותר (קריא - כאלה שמקפיצות יותר את הסוכר בדם).

מה שאומר במילים פשוטות זה שאם תחליפו את הממתקים שלכם בפסטה תוכלו לרדת בממוצע בכמות האסטרונומית של 630 גר'.

בהצלחה עם זה.

2. במחקר לא בדקו אם אכילת הפסטה כתוספת לתזונה תביא לירידה במשקל. מה שכן בדקו במחקר היה החלפה של פסטה בפחמימות אחרות מאיכות נמוכה יותר. כלומר, אם תעמיסו עכשיו סיר פסטה בנוסף לכל מה שאכלתם, סביר מאוד להניח שגם את ה630 גר' המסכנים האלה לא תרדו...

3. שאר מדדי ההשמנה (כמו היחס בין היקף המותן להיקף הירכיים) לא השתנה. השתנה רק המשקל. מה זה אומר? שזה יכול להיות ירידה בכלל לא של שומן אלא של משהו אחר. שריר למשל. מים למשל. אלוהים יודע. את זה לא בדקו.

4. אה, והמחקר מומן על ידי חברת ברילה - חברת פסטה...

ועכשיו, חברים, בואו נשווה את זה למה שאני הבנתי מהכותרת ומכותרת המשנה של וואלה.

אתרגם את הבנת הנקרא שלי מהכותרת: "אם תאכלו פסטה תרזו. לא משנה באיזה כמות, לא משנה אם במקום או בנוסף. יש להחזיר את הפסטה לתפריט אם בא לכם לרדת במשקל. ואם לא תעשו את זה אתם פראיירים."

אז חברים, פעם הבאה שאתם קוראים כתבות בומבסטיות, ממליצה לכם בתור התחלה לבדוק במאמר המדעי המקורי.

תפקיד המדע (כשהוא עשוי היטב) הוא לחתור לאמת. תפקיד העיתונות הוא קודם כל לייצר באזזז.

ובאזזז אכן היה כאן. הבעיה היא שעל הבאזז הזה משלמים אחר כך חולי הסוכרת והאנשים שכן מצליחים לרדת בתזונה דלת פחמימות וכתבות כמו אלה משכנעות אותם להפסיק עם מה שכן הצליח להם.

וחבל.

102 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page